Guvernul României, cu sprijinul Băncii Mondiale, a iniţiat proiectul
Economia Bazată pe Cunoaștere. Coordonatorul acestui proiect este
Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei.
Obiectivul proiectului este acela de a facilita participarea comunităţilor
dezavantajate din punct de vedere al accesului la informaţie la
societatea bazată pe cunoaştere, în acord cu strategia guvernamentală
de integrare în Uniunea Europeană.
Proiectul Economia Bazată pe Cunoaştere
Proiectul contribuie la extinderea accesului la tehnologiile informaţionale şi de comunicaţii moderne şi la îmbunătăţirea cunoştinţelor de utilizare a calculatorului pentru cetăţenii comunităţilor selectate, dezvoltarea şi promovarea serviciilor de e-government, modernizarea procesului educaţional precum şi la promovarea comerţului electronic şi adoptarea soluţiilor inovative în mediul de afaceri.
1. Extinderea accesului la tehnologiile ITC şi îmbunătăţirea cunoştinţelor de utilizare a calculatorului
1.1 Imbunătăţirea accesului la informaţie prin intermediul RECL
Obiectiv: îmbunătăţirea accesului la mijloacele de Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor (TIC) pentru comunităţile dezavantajate prin intermediul Reţelelor Electronice ale Comunităţilor Locale (RECL).
1.2 Dezvoltarea resurselor umane ale comunităţilor locale
Obiectiv: Susţinerea de activităţi menite să crească potenţialul pentru acumularea cunoaşterii prin mijloacele Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor (TIC)
1.3Implementarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor în şcoli
Obiectiv: Creşterea calităţii procesului educaţional din şcolile gimnaziale, prin integrarea şi extinderea mijloacelor de tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor( TIC) în procesul didactic şi formarea resurselor umane în domeniul TIC.
2. Dezvoltarea şi promovarea serviciilor de e-government
2.1 Sistem electronic pentru înregistrarea online a persoanelor fizice autorizate şi a asociaţiilor familiale
Obiectiv: Înlesnirea unei relaţii de calitate între administraţia locală şi mediul de afaceri prin reducerea proceselor consumatoare de resurse pentru obţinerea statutului de persoană fizică autorizată sau asociaţie familială.
2.2 Sistem integrat pentru emiterea documentelor de stare civilă pentru cetăţeni
Obiectiv: Asigurarea deservirii rapide, transparente, corecte şi eficiente a cetăţenilor ce solicită administraţiilor locale emiterea documentelor de stare civilă.
3. Promovarea comerţului electronic şi acordarea de asistenţă financiară şi tehnică pentru adoptarea soluţiilor inovative în IMM-uri
3.1 Crearea portalului pentru promovarea comerţului electronic şi a reţelelor de business (eStore)
Obiectiv: Promovarea interacţiunii în acelaşi spaţiu virtual a întreprinzătorilor din mediul de afaceri local
3.2 Acordarea de finanţări nerambursabile întreprinzătorilor locali
Obiectiv: Familiarizarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii cu tehnologii inovative, de înaltă productivitate, care pot asigura sustenabilitatea şi trecerea la un mediu de afaceri performant.
Reţeaua Electronică a Comunităţii Locale
Reţeaua Electronică a Comunităţii Locale conectează principalele instituţii cu caracter social, economic și educaţional din comunitate - școală, primărie, bibliotecă și Punctul de Acces Public la Informație (PAPI) – la rețelele informaționale și tranzacţionale naționale și mondiale.
Introducerea Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor (TIC) în şcoală va contribui la creşterea atractivității procesului de învățare, diversificarea metodelor şi practicilor didactice şi la deplasarea accentului de la caracterul informativ la cel formativ. Prin construirea de competențe specifice, elevii vor avea posibilitatea sa contribuie în mod activ la valoarea adăugată procesului educaţional şi să dezvolte criterii personale de selectare şi utilizare a informaţiei. Pe termen lung, ei vor fi capabili să utilizeze resursele electronice în orientare profesională şi carieră, în dezvoltarea de noi competenţe pe care le pot pune în valoare pe piaţa muncii. De asemenea, formarea cadrelor didactice pentru implementarea optimă a sistemului de predare învăţare asistată de calculator şi a tehnologiei informaţiei în cadrul procesului didactic, va fi posibilă prin intermediul calculatoarelor instalate în școală, ca parte componentă a RECL.
Dezvoltarea unei infrastructuri TIC în cadrul primăriei şi dezvoltarea unor noi servicii de e-government va contribui la promovarea transparenţei în exercitarea actului administrativ, la reducerea costurilor pentru administraţia publică locală, reducerea timpului necesar unor procese administrative complexe cu beneficii atât pentru funcţionarii publici cât şi pentru cetăţeni şi mediul de afaceri local. Astfel, în cadrul proiectului „Economia Bazată pe Cunoaştere” vor fi dezvoltate două proiecte de e-Government:
- Sistem electronic pentru înregistrarea online a persoanelor fizice autorizate şi a asociaţiilor familiale. Acest sistem ce va fi pus la dispoziţia administraţiilor publice locale vor degreva structurile şi procedurile administrative, prin reducerea proceselor consumatoare de timp, bani şi efort pentru obținerea autorizaţiei de persoană fizică autorizată sau asociaţie familială introducând un sistem eficient, on-line, de comunicare între utilizator şi diferite instituţii implicate în acest proces.
- Sistem integrat pentru emiterea și reînnoirea documentelor de stare civilă pentru cetățeni. Implementarea acestui sistem va avea drept rezultat servirea rapidă, transparentă, corectă şi eficientă a cetăţeanului, în raport cu serviciile pentru emiterea, reînnoirea documentelor de stare civilă pentru cetăţeni.
Conectarea bibliotecii locale la RECL are ca scop asigurarea accesului utilizatorilor la informaţii culturale, educaţionale şi orice altă natură, care servesc dezvoltării rolului informaţional modern al bibliotecii publice. Personalul bibliotecii se va asigura că dotările realizate prin proiect sunt utilizate în mod eficient de către utilizatorii serviciilor de bibliotecă, în conformitate cu funcţia de dezvoltare culturală şi conform fişei postului de bibliotecar.
Punctul de Acces Public la Informaţie are ca scop facilitarea accesului la informaţie pentru populaţia din mediul rural/mic urban, desfăşurarea activităţilor care vizează creşterea capitalului de cunoaştere, formarea de resurse umane competente şi stimularea economică, educaţională şi culturală a comunităţii.
Serviciile de care cetăţenii beneficiază în cadrul PAPI sunt:
- servicii de informare şi comunicare directă şi prin Internet;
- servicii de formare şi instruire;
- activităţi educaţionale, culturale şi de informare;
- servicii multiple: copiere, multiplicare, redactare, scanare de documente.